trešdiena, 2013. gada 17. jūlijs

ES lēmums par ebreju kolonistu apmetnēm apdraud miera procesu

Eiropas Savienības (ES) jaunās vadlīnijas, ar kurām aizliegta finansējuma piešķiršana projektiem Izraēlas okupēto teritoriju ebreju kolonistu apmetnēs, ir satricinājušas Telavivas ticību ES lomai miera procesā, sacīja Izraēlas premjerministrs Benjamins Netanjahu.

Šāda politika "iezīmē mēģinājumu varmācīgi noteikt Izraēlas robežas ar ekonomiskā spiediena palīdzību, nevis sarunu ceļā", intervijā vācu laikrakstam Welt am Sonntag, kuras fragmenti publicēti jau trešdien, vēl pirms avīzes iznākšanas, sacīja premjers.

Viņš norādīja, ka šis lēmums bijis aplams, īpaši ņemot vērā, ka tieši patlaban ASV valsts sekretārs Džons Kerijs cenšas atdzīvināt strupceļā nonākušās izraēliešu un palestīniešu miera sarunas. "Tas nostiprina palestīniešu pozīcijas un veicina to, ka Izraēla zaudē ticību Eiropas neitralitātei," sacīja Netanjahu.

ES ilgu laiku sūdzējusies, ka ASV neveic nopietnu ieguldījumu miera procesa atbalstam. "Bet tagad, kad tās ir iesaistījušās, šis solis apdraud ASV centienus," viņš norādīja avīzei.

Netanjahu otrdien, kad kļuva zināms par jaunajām ES vadlīnijām, sasauca ministru kabineta ārkārtas sēdi. Izraēlas amatpersonas jau otrdien pauda sašutumu par jaunajām ES vadlīnijām, kas liedz bloka 28 dalībvalstīm finansēt projektus ebreju kolonistu apmetnēs okupētajās teritorijās, arī Austrumjeruzalemē. Vadlīnijas Eiropas Komisija pieņēma 28.jūnijā, un tās no 2014.gada attieksies uz visām ES dotācijām, balvām un finansējumu, pavēstīja amatpersonas. Nekāds finansējums nebūs pieejams Izraēlas subjektiem aiz 1967.gada "zaļās līnijas". Dokuments oficiāli tiks publicēts piektdien.

Palestīnieši jau pauduši gandarījumu par Briseles lēmumu. "ES ir ķērusies pie konkrētiem soļiem. Tās ir kvalitatīvas pārmaiņas, kam būs pozitīva ietekme uz miera perspektīvām," sacīja viena no prominentākajām palestīniešu politiķēm Hanana Ašravi.

Lēmums sadusmojis Izraēlu, bet augsta ranga Telavivas amatpersona to nodēvējusi par "uzbrukumu" Izraēlai. "Kad jautājums nonāk līdz apstrīdētajām teritorijām, Eiropa dod priekšroku tam, lai uzbruktu mazām valstīm - tādām kā Izraēla -, nevis lai vērstos pret spēcīgākām valstīm, jo viņiem ir bail no atmaksas," viņš sacīja.

Vadlīnijās pieprasīts, lai visos parakstītajos dokumentos tiktu pausts skaidrs Izraēlas un 1967.gadā okupēto teritoriju nodalījums. "Šī ir pirmā reize, kad ES struktūras publicē šādu oficiālu, skaidri izteiktu direktīvu," laikrakstam Haaretz sacīja augsta Izraēlas amatpersona, lēmumu dēvējot par "zemestrīci", kam būs kā praktiskas, tā politiskas sekas.

"Līdz šai dienai pastāvēja izpratne un klusa vienošanās, ka ES neiet aiz "zaļās līnijas". Tagad tas ir kļuvis par oficiālu, saistošu politiku." "Turpmāk, ja Izraēlas valdība gribēs parakstīt vienošanos ar ES vai ar kādu no tās dalībvalstīm, tai rakstiski būs jāatzīst, ka Rietumkrasta kolonistu apmetnes nav daļa no Izraēlas," sacīja amatpersona.

Izraēlas ārlietu ministra vietnieks Zeevs Elkins sacīja, ka Izraēla neparakstīs nevienu vienošanos, kurā būs šāda klauzula. "Mēs neesam gatavi mūsu līgumos ar ES parakstīt šādu klauzulu," sacīja ministra vietnieks, norādot, ka tas var daudzās jomās apturēt Izraēlas un ES sadarbību un "nodarīt Izraēlai nopietnu kaitējumu". "Tā ir ļoti satraucoša iniciatīva sliktā laikā, jo tā tikai nostiprinās palestīniešu atteikšanos sākt sarunas," Elkins skaidroja Izraēlas armijas radio.

Palestīnieši atsakās atgriezties pie sarunu galda, kamēr Izraēla turpina kolonistu apmetņu būvniecību okupētajā Rietumkrastā un anektētajā Austrumjeruzalemē. Savukārt Izraēla noraida palestīniešu izvirzītos "priekšnosacījumus". Vēl līdz sarunu izjukšanai 2010.gada septembrī pusēm nebija izdevies panākt nekādu vērā ņemamu progresu nevienā no svarīgākajiem jautājumiem - nedz par Jeruzalemes statusu, nedz par palestīniešu valsts robežām, nedz par palestīniešu bēgļu likteni.
Disqus Comments

Lapas Runā

Populāras ziņas